Ved kiropraktorerne Lisbeth Lantto & Ole Hansen | Søndergade 25  | 8600 Silkeborg | Tlf. 86 81 20 05 | Reception@SilkeborgRygcenter.dk | Kiropraktorvagten

                                                         

                                                         


Pilates


 

Pilates træning er en funktionel styrketræning, der arbejder med de stabiliserende muskler omkring kroppens center, den dybe mave- og rygmuskulatur. Udgangspunktet er, at et stærkt og stabilt center tillader en optimal træning af resten af kroppen.
Teknikken blev skabt af Joseph Hubertus Pilates i starten af det tyvende århundrede og har været kendt og brugt af sportsfolk og dansere lige siden.
Nøgleord i træningen er koncentration, vejrtrækning og kontrol, og da øvelserne udføres i et roligt tempo og for størstedelens vedkommende liggende på gulvet, er de velegnede som genoptræning efter fødsel eller skader, som vedligeholdende træning for hypermobile eller som supplement til anden idræt.

Der undervises på små hold med plads til individuel vejledning og hensyntagen.

Hvem kan lave Pilates?

Pilates er god træning til alle uanset alder, baggrund og fysisk form. Træningen er udfordrende, men samtidig skånsom.  

Pilates er velegnet til:

  • Generel træning af hele kroppen
  • Forbedring af styrke og udholdenhed i musklerne omkring rygsøjlen.
  • Forbedring af smidighed i musklerne omkring rygsøjlen
  • Forbedring af kropsholdning
  • Genoptræning efter kroniske eller akutte skader.

Pilates kræver øvelse.

Pilates kan man ikke lære på et øjeblik, det kræver man har tålmodighed og øver sig. Nogle lærer det lynhurtigt, hvorimod andre er lidt længere tid om det. Det tager tid at lære, hvordan de enkelte øvelser udføres korrekt. Pilates er muskeltræning, hvor man har fokus på åndedrættet og musklerne på samme tid. Det man får ud af træningen er bedre kontrol over musklerne, som giver en bedre kropsfornemmelsen og kropsholdning. Nervesystemet lærer at give musklerne de rigtige signaler om, hvornår de skal spænde op og afspænde, når man er i aktivitet.

Vigtig med mave og ryg træning

Vi er ikke længere så fysisk aktive i vores dagligdag som tidligere. Det betyder at musklerne i mave og ryg ikke bliver brugt så meget. Vi sidder og ligger i stillinger, hvor der ikke er aktivitet i f.eks. mavemusklerne, når vi så endelig skal bruge dem, er de for slappe og giver ikke den nødvendige støtte til rygsøjle, brystkasse og bækken. Det kan resultere i en dårlig holdning og smerter, fordi muskler, sener og led bliver belastet uhensigtsmæssigt.

 

Pilatesinstruktør Jeannne Niebuhr Foltved underviser på pilatesholdene

Jeanne er certificeret STOTT Pilates instruktør og uddannet hos Natural Balance Pilates i Århus.

Jeanne har undervist i Pilates siden 2007 og har stor erfaring med ene-undervisning og genoptræning.

 

Priser pr. 1. okt. 2009 for 8 ugers træning :

Brutto pris

Tilskud Sygesikring

Netto pris

Tilskud Danmark

Netto pris inkl. tilskud Danmark

 Kr. 1704,-  

Kr. 312, -

Kr. 1392, -

Kr. 472, -

Kr. 920, -

Pilates trænes på hold 1 gang om ugen i 8 uger med 4 personer på holdet.

 

Træningstider:       Spørg i receptionen.

Til forsiden - Silkeborg Rygcenter -  kiropraktor, fysioterapeut, ergoterapeut mm. i Silkeborg
 

 

Kiropraktorerne Lisbeth Lantto & Ole Hansen  |  Medlem af Dansk Kiropraktor Forening  |  Autoriseret af Sundhedsstyrelsen  |  Overenskomst med Sygesikringen.