Ved kiropraktorerne Lisbeth Lantto & Ole Hansen | Søndergade 25  | 8600 Silkeborg | Tlf. 86 81 20 05 | Reception@SilkeborgRygcenter.dk | Kiropraktorvagten

                                                         

                                                         


 

Boldtræning

  Fysioterapeut Louise Rønbøg er instruktør på boldtræningsholdene.

Vi tilbyder boldtræning individuelt og på hold. 

Den store træningsbold er et super godt redskab til genoptræning og muskeltræning i al almindelighed. Boldtræning er en træningsmetode, som blandt andet henvender sig til patienter med smerter i lænderyggen. 

Der trænes på hold 1 gang om ugen i 8 uger, med 3 personer på holdet.

 

 
 

Træningstider:

Boldhold vil starte løbende, når der er tilslutning til at danne et helt hold.

Tal med din kiropraktor om det er noget for dig, eller tilmeld dig i receptionen.  

For at træningen skal have effekt, er det en god idé at træne derhjemme samtidig med holdtræningen. Hvis du ikke allerede har en træningsbold kan du købe en på Rygcentret, når du starter på boldholdet.

Priser pr. 1. okt. 2009 for 8 ugers træning :

 

Brutto pris

Tilskud Sygesikring

Netto pris

Tilskud Danmark

Netto pris inkl. tilskud Danmark

 Kr. 1704,-  

Kr. 312, -

Kr. 1392, -

Kr. 472, -

Kr. 920, -

 

Ønsker du individuel boldtræning - spørg i receptionen mht. tider og priser.

Information om bold og stabilitets træning:

Boldtræning er en træningsform hvor man træner efter en række specifikke øvelser, som vægter stabilitet og koordination frem for styrke og udholdenhed. Ved stabilitetstræning aktiveres korsetmusklerne, som er den dybe del af ryg- og bugmuskulaturen, hvorimod man ved normal styrketræning fokuserer mere på de overfladiske bevægemuskler. 

Korsetmusklerne er vigtige, fordi de bidrager til lændens og bækkenets stabilitet. Når man f.eks. rækker ud efter en genstand, påvirkes kroppens balance og stabilitet, og her træder korsetmusklerne til og stabiliserer ryggen. Musklerne virker som en slags korset for ryggen ved at sørge for at ryggen holdes i sin neutralstilling, når den belastes.

Neutralstilling er den stilling, hvor der er mindst mulig belastning på ryggen.  

Når man skal træne rygmusklerne op er det først og fremmest vigtig at træne de små og dybtliggende muskler omkring rygsøjlen. Disse muskler trænes bedst ved mindre styrkekrævende øvelser. Når musklerne er parate og klar til at arbejde, kan mere styrkeprægede øvelser sættes ind. Det er vigtigt at musklerne lærer at arbejde og stabilisere ryggen i den mest optimale holdning. Ryggen skal kunne holde og bevæge sig kontrolleret, også hvis man kommer ud for uforudsete hændelser, som kan opstå i hverdagens bevægelser, som f.eks. at glide på et glat underlag. 

Kroppens nervesystem og reflekser

Boldens styrke er at den sætter nervesystemet på højtryk, med de mange forskellige øvelser, da der stilles store krav til hele kroppens styrke og balance. Da bolden skaber et uroligt underlag opstår der uventede bevægelser der skal reageres på, og hermed trænes reflekserne.   

Bedre holdning

Mange oplever at boldøvelserne retter ryggen ud efter noget tid. Du får en ny fornemmelse af ryggen og din holdning. Du får kontakt til nogle muskler, som måske ikke har været så meget brug i nogle år.

 

Billederne nedenfor viser, hvordan kroppens naturlige korset opstår, når korsetmusklerne arbejder - specielt Transversus abdominis.

 

Relaxed transversus abdominis

Contracted transversus abdominis

Transversus abdominis

Til forsiden - Silkeborg Rygcenter kiropraktor, fysioterapeut, ergoterapeut mm. i Silkeborg
 

 

Kiropraktorerne Lisbeth Lantto & Ole Hansen  |  Medlem af Dansk Kiropraktor Forening  |  Autoriseret af Sundhedsstyrelsen  |  Overenskomst med Sygesikringen.