Ved kiropraktorerne Lisbeth Lantto & Ole Hansen | Søndergade 25  | 8600 Silkeborg | Tlf. 86 81 20 05 | Reception@SilkeborgRygcenter.dk | Kiropraktorvagten

                                                         

                                                                     


 

Efterfødselstræning for kvinder


 

 

Efterfødselstræning - også efter kejsersnit.

Efterfødselstræning hjælper dig som nybagt mor med at komme igang med træningen efter fødslen. Det er vigtigt at komme godt videre efter en fødsel - både fysisk, psykisk og socialt. Efterfødselstræning er god, hvis du f.eks. har problemer med at finde den nye balance i kroppen, eller bare ønsker at optimere din fysik efter graviditeten og fødslen - eller ønsker at tabe dig, få en fladere mave, få en bedre kropsholdning og generelt få det bedre med dig selv.

Træningen tager også højde for de udfordringer et kejsersnit har medført. Et kejsersnit er en større operation, uanset om det er planlagt eller akut. For en nybagt mor betyder fødslen også hormonelle forandringer og samtidig et ømt sår, man skal tage sig af.

Du kan starte med efterfødselstræning efter en normal fødsel efter ca. 3 uger, men hvis du har født ved kejsersnit anbefaler vi, at du venter, til der er gået 6 uger. Derudover bør du efter kejsersnit også vente med hop og løb i de første ca. 4 måneder.

Ved hjælp af arbejde med kropsbevidsthed, muskelbalance, bækkenbundstræning, styrketræning og udspænding skaber vi den nye balance i kroppen. Det giver den enkelte et godt udgangspunkt for en velfungerende fysik og dermed et større overskud i hverdagen.
 

Efterfødselstræningen består af:

Muskeltræning: træning af musklernes kapacitet, funktionalitet samt evne til at samarbejde. Fokus på mave/ryg og bækken. Gennem graviditeten er mavemusklerne blevet svage og ryggen har været udsat for en meget stor belastning.

Bækkenbundstræning: genoptræning af bækkenbunden. Bækkenbunden er hårdt udsat under graviditeten og specielt under fødslen. Hvis du ikke får trænet bækkenbundens muskler igen, så kan det i værste fald give problemer med inkontinens og nedsunkne underlivsorganer.

Kredsløbstræning: pulstræning med fokus på forbedring af konditionen.

Udspænding: for at afhjælpe uhensigtsmæssige muskelspændinger, som kan opstå i forbindelse med amning eller ved at bære meget rundt på dit barn.

Første besøg er en enetime, som varer 40 minutter og efterfølgende træninger varer 30 minutter - kan være individuelt eller på hold af maksimalt 3 personer.

Der vil til enhver tid være mulighed for, hvis der er behov, der ikke kan tilgodeses på holdet, at kombinere forløbet med individuel behandling, så du får det optimale udbytte af træningsforløbet.

Fysioterapeut Louise Rønbøg er underviser på efterfødselstræningen.

 
 


 

 

Priser se her
 
Til forsiden - Silkeborg Rygcenter -  kiropraktor, fysioterapeut, ergoterapeut mm. i Silkeborg
 

 

Kiropraktorerne Lisbeth Lantto & Ole Hansen  |  Medlem af Dansk Kiropraktor Forening  |  Autoriseret af Sundhedsstyrelsen  |  Overenskomst med Sygesikringen.